Kaninliv

Alla inlägg under mars 2013

Av Emelie och Sabine - 18 mars 2013 17:28

Här kommer lite kortfattat om rasen holländsk kanin.


Ursprung: Den holländska kanin kommer urspungligen från England. Runt 1830 talet började den ta form.


Utseende: Holländaren väger kring 2.5-3.2 kg. Holländaren är vit med ett färgat speciellt mönster (se bilden). De vanligaste färgerna är svart och japantecknat. Men det finns även fler färger t.ex blå, havanna, gul, madagskar, järngrå, viltgrå, isabella.......


Personlighet: De är oftast glada och sociala kaniner och är fulla av energi. Det är inte helt ovanligt att barn skaffar en holländare som första kanin då de oftast är perfekta till det.

 

Bilden är fotad av Klara.b på kanin.ifokus

// Emelie och Sabine

Av Emelie och Sabine - 17 mars 2013 17:04

Tog ut Alice i sele idag, bar ut henne ut på åkern tänkte att hon skulle få utforsk lite annat. Först sträckte hon på sig och tittade runt lite. Hon är så vacker när solen sken på henne! Önskade att jag haft kamerna. Men sedan blev hon lite rädd när hon hörde min bror åka slalom ned för en kulle, hon hoppade rakt upp i min famn. Lill sötnosen

Ikväll bär det iväg till skolan och Alice ska få hänga med.

// Sabine 

Av Emelie och Sabine - 16 mars 2013 11:31

Ett stort GRATTIS måste jag bara säga till Alice bebisar som fyller år i dag :D

 

// Sabine

Av Emelie och Sabine - 16 mars 2013 11:23

Hejsan, nu är jag hemma igen å de känns riktigt skönt! I veckan blev de inte skrivet så mycket. Och som sagt söker vi fortfarande bilder på holländare då vi ska skriva om rasen Holländsk kanin. Idag så har jag matat kaninerna och det blir nog senare att vi ska och å hämta spån så jag kan städa hos dom. Sen ska jag också försöka få fast ''rubinöga'' Som Ajna kallas som har rymt och springer lös.

//Emelie

Av Emelie och Sabine - 13 mars 2013 22:03

Vi har inte haft något speciellt att skriva om i veckan då vi bor på skolan och ingen av oss tog med sig någon kanin i veckan. Men vi har tänkt skriva om lite olika raser, försöka i alla fall. Vi hade tänkt skriva om holländsk kanin men har inga bilder. Hoppas på att någon har några bilder att låna ut. Om det är någon som har någon bild på en holländare kan den skickas till kaninliv@hotmail.se. Vi kommer självklart skriva namn och ev. hemsida under bilden.

// Sabine

Av Emelie och Sabine - 9 mars 2013 19:21

Idag var det riktigt kallt ute på morgonen men senare på dagen blev det varmare och mycket soligare. I veckan har det varit skogsaverkare som huggit ner skog runt gården så jag passade på att plocka ihop lite grankvistar som var lämnat. Av dom så gjorde jag om lite i burarna så dom fick lite kvistar att tugga på.

//Emelie

Av Emelie och Sabine - 9 mars 2013 15:59

Tog ut Alice i sele en stund och idag var det första gången hon verkade tycka det var riktigt härligt, kankse det berode på solen. Hon brukar alltid vilja in på en gång men nu hoppade hon omkring ute i snön bra länge. Sedan när jag skulle bära in henne blev hon sur på mig ville inte alls bli buren ;)

(Blev tyvär inga bilder idag)

// Sabine

Av Emelie och Sabine - 8 mars 2013 14:05

Nu är snart sportlovet över, tycker allt har gått så fort! men som tur så äre ju bara tre veckor och sen påsklov så man ska inte klaga. Idag fick Bosse, Ivan och Charlie och även lillkillen (ungen ur rex kullen) komma ut en stund i solen de tyckte dom va riktigt härligt. Medans passade jag och med hjälp av mamma på att skotta ut ur lagården och städa rent i hanarnas burar. Och när jag endå var igång med burstäning så passade jag på å städa honornas burar. Medan dom i fick vara ute i solen. 

//Emelie



Presentation

Vi som driver denna blogg är två kanintokiga tjejer. Här kommer vi främst om våra egna kaniner men också lite tips och råd om kaniner.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards